Mat & Drikke

Anbefalinger

  • Unngå sukkerholdig mat og drikke.
  • Skyll med vann etter måltid.
  • Oppretthold god munnhygiene.
  • Gå regelmessig til tannlegen.
Rediger Slett

Inntak av mat og drikke spiller en stor rolle for både vedlikehold av tennene dine og for den allmenne sunnhet. Sukkerholdig, klebende mat og drikke kan skade tennene dine. Sukkerholdige mat- og drikkevarer er medvirkende til syredannelse og nedbrytning av tennene. Det er denne syren som etser bort emaljen, kroppens hardeste vev. Tennene har ikke mulighet for å bygge opp igjen emaljen, så det er viktig at passe på den du har. Du kan lese mer om syreskader her.

Sukker er årsak til at det dannes plakk på tennene, og i denne plakken finner syredannelsen sted. Barn og unge mennesker har et stort inntak av sukkerholdig mineralvann, juice, saft og lignende med høyt sukkerinnhold som medvirker til enda mer plakkdannelse og syrenedbrytning. I stedet bør man drikke melk og vann. Hvis sukkerholdige drikkevarer ikke kan unngås, er det best å drikke dem til et måltid og konsumere dem hurtigst mulig slik at man unngår et konstant syrebad omkring tennene.

Eksempler på drikke- og matvarer, som har et høyt sukkerinnhold og/eller klistrer sig på tennene dine:

  • Saft, juice og brus – især cola.
  • Hvitvin, cider og breezers.
  • Chips og godteri – især syrlig vingummi, karameller, tyggegummi og drops.
  • Pasta.
  • Overdrevent bruk av tørket frukt (fiken, rosiner).
  • Sitroner og lime.
Rediger Slett

Der er forskjellige mat- og drikkevarer, som ikke skader tennene dine i samme grad. I stedet for sukkerholdige mat- og drikkevarer kan du innta følgende:

  • Melk og vann.
  • Kakaomelk – det er bedre enn brus, juice og saft.
  • Kaffe og te.
  • Grovt brød.
  • Grønnsaker, gjerne rå.
  • Fisk og kjøtt uten panering.
  • Frukt.
Rediger Slett

Optimal munnhygiene
Det viktigste er å sørge for en optimal munnhygiene for å forebygge tannproblemer. Tenner og tannmellomrom skal rengjøres umiddelbart 20 min. etter inntak av skadelige mat- og drikkevarer. Her kan du lese mere om hvordan du pusser tenner, og hvordan du bruker tannpirkere, tanntråd og/eller mellomromsbørster. Det anbefales at du bruker en tannkrem med fluor, som styrker det harde tannvevet. Du kan lese mere om tannkrem her.

Regelmessige tannlegebesøk
Ved regelmessige undersøkelser og tannrens kan tannlegen forebygge tannproblemer før de oppstår eller utvikler seg videre.

Skyll med vann eller melk etter mat
Vann og melk er med på å nøytralisere syren og hjelper munnen med å finne den riktige balansen igjen.

Lag en godteridag
For å minimere inntak av sukkerholdige mat- og drikkevarer kan du lage en godteridag. Det er viktig å minske inntak av sukkerholdige drikkevarer, og når det drikkes noe søtt, er det viktig at det blir drukket hurtig, så den naturlige balansen i munnen hurtigst mulig kan gjenfinnes. Bruk med fordel et sugerør så drikken ikke spres i hele munnen.

 

Rediger Slett